maanantai 15. elokuuta 2016

Vieraskynä: Työniloa kartanolla


Olen iloinen ja onnekas yksilö saadessani mahdollisuuden työskennellä Keravan kartanon tiloissa tänä kesänä. Kartanon vehreä ympäristö on luovan työn tekemiseen erityisen hyvä, inspiroiva ja virkistävä. Astuessa sisään vaalean sävyiseen puiseen taloon minut valtaa äkillinen tarve hymyillä, en ihan osaa selittää.  Hyvä fiilis. Olen kansanmuusikko ja laulaja, ja tänä kesänä tehnyt talon suojissa sovituksia ja sävellyksiä kuorolle, sekä suunnitellut monitaiteellista projektia jonka ensi-ilta on marraskuussa Teatteri Avoimissa Ovissa.

Olen koittanut kesän mittaan kiivetä kartanon toisen kerroksen rauhaan näyttelytaulujen keskelle ja pitsiverhojen uumeniin säveltämään niin monena päivänä kuin mahdollista. Toisinaan olen jäänyt terassille kuuntelemaan pihapiirin ääniä ja lekottelemaan auringossa. On hyvin mahdollista että vaikka miten ääniä vaimentavat luurit päässä olen sovituksia tehnyt, niihin on päätynyt jotakin vaikutetta Molla ja Maija -vuohien kutsuhuuteluista (loistavaa seuraa muuten). Ja kanat, tuskin koskaan olen aiemmin elämässäni tullut luoneeksi emotionaalista suhdetta kanoihin. Päivän päätteeksi on tullut usein juotua viides kuppi kahvia alakerran kahvilassa; vahvasti palkinnon tuntua. Välihuoneen tuotevalikoiman keskeltä on aina yhtä vaikea kulkea ostamatta mitään.

Kartanon ympäristö sopii minulle: se on samaan aikaan sekä rauhoittava että täynnä elämää.  Pikku hiljaa kesän mittaan olen alkanut tavata myös ystäviä ja sukulaisia kartanon pihapiirissä; sieltähän minut löytää.

Toivon että tilaisuus käyttää kartanon tiloja myös työskentelyyn tulee kohdalle toistekin, sillä paikka on aivan valloittava. Keravan maaseutuosion aatelia!



Lotta Hagfors


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti